-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2002 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

در مورد وجود استثنائات در علم برايم توضيح دهيد.

اگر مراد از سؤال شما اين است كه خواندن چه علومي جايز نيست، بايد عرض كنيم علم به خودي خود مطلوب است.

دانستن بهتر از ندانستن است و دانا بهتر از نادان است. تمامي علوم همين حكم را درد، ولي بايد ديد علم در دست چه كسي قرار ميگيرد. ظرفيت آن شخص كه علم ميآموزد چه مقدار است آيا ميتواند از اين علم استفاده مطلوب بكند يا از آن در راههاي باطل استفاده ميكند.

مولوي ميگويد:(1)

بد گهر را علم و فن آموختن

دادن تيغي است دست راهزن

تيغ دادن به كف زنگي مست

به كه آيد علم ناكس را به دست

علم و مال و منصب و جان و قِران

فته آمد در كف بد گوهران

علم وسيلهاي است كه ميتوان از آن بهرههاي مفيد براي فرد و جامعه برد و ميتون از آن در راه افساد جامعه استفاده كرد و در تاريخ بشريت استفادههاي بسيار از علم شده است و ميتوان گفت از آن نيز بسيار سوء استفاده شده است.

داستان سامير كه با علم خود مردم را گمراه كرد و گوساله پرستي را به مردم القا كرد در قرآن آمده يا داستان بلعم باعورا يا استفاده مردم بابل از سحر و جادو براي جدا كردن بين زن و شوهرها اينها همه از مفاسدي است كه از علم شده است.

يا در زمان ما استفاده از علم فيزيك و شيمي در ساختن بمبهاي هستهاي و سلاحها كشتار جمعي و سلاحهاي شيميايي از اين قبيل است.

بنابر اين، علم في حد نفسه بد نيست و هيچ استثنايي ندارد.

اگر در روايات نسبت به برخي از علوم مذمت شده و از يادگيري آنها جلوگيري شده به جهت سوء استفادههاي غالبي يا اغلبي است كه دامن گير افراد و جامعه ميشده است. اگر انسانها ظرفيت وجودي خود را تكامل بخشند و به تعبير ديگر داراي تقواي لازم باشند هر علمي را بياموزد به جايي ضرر وارد نميكند.

پي نوشتها:

1 - مثنوي مولوي، دفتر چهارم، شماره 1435، به بعد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.